e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Schrijftips: valkuilen en oplossingen

Schrijf je vrij of schrijf je schools? Het gevaar van schrijftips  – of het nu om kortverhalen of webpagina’s gaat – schuilt in het al te rigoureus en plichtsbewust toepassen ervan. Dan krijg je teksten die artificieel klinken. Resultaat? Geen mens die geboeid, laat staan overtuigd raakt door je tekst. Zijn vakliteratuur en schrijfcursussen dan helemaal uit den boze? Integendeel. Lees en leer zoveel mogelijk, absorbeer als een spons en maak je de technieken eigen. En vergeet vervolgens alles. Onbewust blijf je de regels nog wel toepassen maar ze domineren je schrijfstijl niet langer. Want je hebt een eigen stem (tone of voice) en die maakt je uniek. Ze is je handelsmerk, je unique selling proposition (usp) zelfs. Want mensen lezen nu eenmaal graag van mensen.  

Lees meer ...

Minimum aantal woorden SEO webtekst

Schrijf 300 tot 500 woorden per webpagina: zo luidt het credo voor SEO webteksten. Maar klopt dat wel? Bepaalt het aantal woorden echt je positie in zoekmachines? Krijg je echt een hogere ranking als je veel tekst schrijft? Of hou je beter rekening met andere factoren?  

Lees meer ...

Copywriting in tijden van crisis: meerkost of besparing?

Copywriting en crisis: gaat dat goed samen? Besparen op tekst: is dat een goed idee? En spaar je als onderneming ook echt geld uit als je een van je eigen werknemers aan het schrijven zet, ook al gaat het om de vinoloog? Het zouden perfect retorische vragen kunnen zijn op de volgende startersdag of in een modaal verkoopgesprek. Want laat ons eerlijk zijn, de vraag stellen is ze ook meteen beantwoorden. Maar ik maak hier graag even de denkoefening naar aanleiding van een recent voorval, uit het leven gegrepen. Een verhaal in geschenkverpakking. (En kerstmis moet nog komen.)  

Lees meer ...

10 tips voor effectieve voorlichting

Hoe schrijf je effectieve voorlichtingsteksten die informeren, bewust(er) maken en/of tot actie aanzetten? Dat doe je met zorg voor je doelgroep en doelstelling. Concreet? Leef je in, schrijf laagdrempelig en richt je op de belevingswereld van je lezer. Want publieksvoorlichting vraagt nog altijd om een wat aparte aanpak. Toegegeven, het verschil tussen publieksvoorlichting en commerciële campagnes vervaagde in de afgelopen 30 jaar. Vroeger bleef voorlichting strikt beperkt tot het verstrekken van informatie. Maar vandaag de dag durft ze net als reclame ook al eens beïnvloeden en op een gedragsverandering aansturen. Denk maar aan de preventiecampagnes van Kom op tegen Kanker.  

Lees meer ...

SEO copywriting: het juiste evenwicht

Schrijven voor websites is per definitie ook schrijven voor zoekmachines (SEO). De vraag is alleen: hoever ga je? Wie verdient het meeste aandacht; Google of de bezoeker? En hoe verzoen je die twee met elkaar in de praktijk? Want zonder SEO krijg je geen of weinig bezoekers en zonder geboeide en tevreden bezoekers kan je fluiten naar je hits en leads. Kortom, een evenwichtsoefening zonder weerga.  

Lees meer ...

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen