e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Copywriting in tijden van crisis: meerkost of besparing?

Copywriting en crisis: gaat dat goed samen? Besparen op tekst: is dat een goed idee? En spaar je als onderneming ook echt geld uit als je een van je eigen werknemers aan het schrijven zet, ook al gaat het om de vinoloog? Het zouden perfect retorische vragen kunnen zijn op de volgende startersdag of in een modaal verkoopgesprek. Want laat ons eerlijk zijn, de vraag stellen is ze ook meteen beantwoorden. Maar ik maak hier graag even de denkoefening naar aanleiding van een recent voorval, uit het leven gegrepen. Een verhaal in geschenkverpakking. (En kerstmis moet nog komen.)  

Lees meer ...

10 tips voor effectieve voorlichting

Hoe schrijf je effectieve voorlichtingsteksten die informeren, bewust(er) maken en/of tot actie aanzetten? Dat doe je met zorg voor je doelgroep en doelstelling. Concreet? Leef je in, schrijf laagdrempelig en richt je op de belevingswereld van je lezer. Want publieksvoorlichting vraagt nog altijd om een wat aparte aanpak. Toegegeven, het verschil tussen publieksvoorlichting en commerciële campagnes vervaagde in de afgelopen 30 jaar. Vroeger bleef voorlichting strikt beperkt tot het verstrekken van informatie. Maar vandaag de dag durft ze net als reclame ook al eens beïnvloeden en op een gedragsverandering aansturen. Denk maar aan de preventiecampagnes van Kom op tegen Kanker.  

Lees meer ...

SEO copywriting: het juiste evenwicht

Schrijven voor websites is per definitie ook schrijven voor zoekmachines (SEO). De vraag is alleen: hoever ga je? Wie verdient het meeste aandacht; Google of de bezoeker? En hoe verzoen je die twee met elkaar in de praktijk? Want zonder SEO krijg je geen of weinig bezoekers en zonder geboeide en tevreden bezoekers kan je fluiten naar je hits en leads. Kortom, een evenwichtsoefening zonder weerga.  

Lees meer ...

Verkiezingstaal

‘Save the best for last’, moeten ze gedacht hebben in muffe partijlokalen te lande. Een dag voor de verkiezingen puilt de brievenbus zo mogelijk nog meer uit van vrijblijvend verkiezingsdrukwerk van lokale politici. Als een dronkenlap die om vier uur ’s nachts de klepel luidt, op zoek naar bevestiging of -wie weet- onderdak. Nog een laatste rondje voor sluitingstijd. En dan zijn alle middelen geoorloofd: rijke volzinnen, prozaïsche hoogstandjes, of gewoon de taal van het volk. Niet altijd juist of standaard, maar het is de boodschap die telt. Of hoe zit dat met die verkiezingstaal?  

Lees meer ...

U of jij?

Tutoyeren of niet; dat is de vraag. Ook op het net. Als je gaat rondsurfen kom je al snel tot een conclusie: er bestaan geen sluitende richtlijnen. Kortom, zoek het zelf maar uit met u of jij. Wil je op veilig spelen, dan kies je best voor u. Beter te beleefd dan te informeel. Maar ‘u’ klinkt soms nogal oubollig en afstandelijk. Tenzij voor de koning. Maar die heet dan weer Sire. Hoe maak je dan de juiste keuze?  Je houdt best rekening met  drie criteria.  

Lees meer ...

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen