Blog

Technische copy nodig voor jouw IT-bedrijf? Dan ga je best in zee met een copywriter die UI associeert met een gebruikersinterface. Grote meerwaarde van de IT-copywriter? Complexe en technische materie vertalen in gewone mensentaal. Niet alleen voor de IT Manager maar desnoods ook voor halve en hele digibeten.
Maar over welke wapens beschikt de gemiddelde ICT-copywriter eigenlijk?
1. Basiskennis ICT
Je schrijft alleen maar overtuigende teksten als je het onderwerp begrijpt. En dan is het handig dat je weet waar IoT voor staat. Of systeemintegratie. Of het verschil tussen een single- en multi-tenant cloud.
Akkoord, je kan veel opzoeken. Maar als je elke keer form scratch start, wordt het een lange en weinig rendabele rit. Gelukkig bulkt het internet van de IT blogs. Op die manier blijf je op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de IT-community. Wat zijn de nieuwste trends?
Voorbeelden? Techcrunch, The Next Web, Wired, …
2. Technische concepten begrijpen
Gaat het over cyber security, dan is iedereen nog wel mee. Maar sommige technische concepten zijn veel complexer, abstracter en gerelateerd aan een zakelijke IT-omgeving. Denk bijvoorbeeld aan een team van codekraks dat de missing link wegwerkt in de digitale transformatie van een bedrijf.
In het beste geval krijg je een heldere uitleg van een vennoot die vooral ondernemer is. Maar vaak krijg je te maken met een CIO die iets te dicht met zijn neus op zijn expertise zit. In dat geval stel je maar beter de juiste vragen. En stop je pas als je het hele verhaal begrijpt.
3. Synthetische geest
Sommige bedrijven slaan je om de oren met 40 bladzijden bronmateriaal over collaboration technology. Dat mag, maar de kans bestaat dat je na 10 bladzijden door het bos de bomen niet meer ziet. Daarom beschik je maar beter over een synthetische geest die het overzicht bewaart, de structuur ziet en de dingen goed samenvat.
Een karrevracht aan bronmateriaal schrikt wel eens af, maar is vaak onvermijdelijk. Zeker als je een uitgebreid blogartikel wenst over een specifiek onderwerp. Hetzelfde geldt trouwens tot op zekere hoogte voor interviews. Je onderscheidt maar beter de hoofd- van de bijzaken.
4. Leer- en nieuwsgierig
Natuurlijk ben ik geen IT’er. Ieder zijn vak, toch? Maar de wondere wereld van bits en bytes heeft me altijd al geboeid. Een gezonde interesse en de goesting om bij te leren komen goed van pas als IT-copywriter. Niet in het minst omdat de dingen blijven bewegen in deze boeiende AI-tijden.
Krijg ik de vraag om een blog te schrijven over Clickshare? Què? Even googelen en voor je ’t weet zijn we een uur verder. Best boeiend.
Research rulet!
5. Vermogen om complexe dingen helder uit te leggen
Jouw product of dienst biedt waarschijnlijk ongelooflijke kansen voor jouw klanten of prospecten, maar ze horen het in Keulen donderen. Waarom? Omdat de teksten te technisch zijn. Ze staan vol terminologie waarmee ze weinig vertrouwd zijn.
Tenzij jouw doelgroep uitsluitend bestaat uit IT Managers of CIO’s.
Als IT-copywriter maak je ingewikkelde materie begrijpbaar voor iedereen. Daar schuilt de echte kracht in.
En technische teksten missen vaak ook nog eens de Human Touch.
6. Uitstekende schrijfkwaliteiten
Natuurlijk beschik je als copywriter maar beter over een pen die scherper is dan het zwaard van Damocles. Maar als ICT-copywriter is minder vaak meer. Het risico bestaat altijd dat je jezelf verliest in technische details, vakjargon en codetaal. Voor technische copy schrijf je dus best helder, actief en concreet. Met aandacht voor SEO.
7. Kennis van user experience
Wat heeft user experience met copywriting te maken? Wel, het gaat over de totaalervaring van een websitebezoeker of lezer van een artikel. Zeg maar de gebruikservaring of leesbaarheid.
Vooral online copywriting gaat over meer dan alleen de manier waarop je iets verwoordt.
Bij technische teksten bestaat altijd het gevaar dat ze snel vervelen. Help jouw lezer en laat jouw copy ademen. Zorg voor variatie met opsommingen, afbeeldingen, infographics, …
Wat Frank zegt
“Of je nu geavanceerde technologie, softwareplatformen of cloudoplossingen verkoopt, jouw klanten willen gewoon weten hoe relevant jouw oplossing is voor hen. Waar zit de meerwaarde? Hoe los je hun probleem op?
Als IT copywriter dicht ik de kloof tussen jouw technische kennis en de commerciële behoefte van jouw klanten en prospecten.
Hoe? Door te focussen op de voordelen van jouw producten of diensten.”
Jouw IT-expertise, applicatie of specialisatie aan klanten/prospecten (beter) uitleggen?
Neem snel contact op voor een verhelderende babbel over big data, business intelligence en (low code)-applicatieontwikkeling.
Gratis offerte IT copywriting