Voor alle duidelijkheid: een folder kun je openslaan en telt meerdere luiken of vouwlijnen. Een flyer bestaat uit één enkel blad dat op beide zijden bedrukt is.
De folder en flyer: scoren met drukwerk
Je doelgroep recht in de ogen kijken? Je boodschap fysiek verdelen? Dan zit je goed met een folder of flyer: één die nazindert, al is het maar even. Bevat hij nuttige informatie? Perfect, dan verandert hij voor onbepaalde tijd van eigenaar.
Folders informeren en nodigen uit tot meer
Ook voor een foldertekst geldt: minder is meer. Beperk je tot de essentie en giet die in een grafisch aantrekkelijke en overzichtelijke vorm.
Heeft een folder nog zin?
Zeker. Op voorwaarde dat hij klaar en duidelijk informeert en (eventueel) overtuigt.
Wanneer kies ik voor een folder?
Bezoek je wel eens een vakbeurs met je onderneming? Zoek je gericht naar nieuwe klanten of zakelijke partners? Face to face? Neem een folder mee.
Hoeveel folders overleven de dag?
Weinig. Die ene folder de gemeente schopt het misschien nog tot op je prikbord. Maar voor de rest? Over het algemeen geldt: hoe commerciëler de boodschap, hoe korter de levensduur.
Flyers prikkelen … of helemaal niet
‘Kijk naar mij!’, luidt het motto van een goede flyer. De vorm trekt de aandacht, want heel veel valt er niet te vertellen op de beperkte ruimte.
Toch zorg je maar beter voor een grammaticaal juiste tekst. Taalfouten kelderen je geloofwaardigheid en leiden de aandacht af van je boodschap.
Helemaal gewonnen voor een flyer of folder?
Scoren met papier?