Webteksten voor Google en mensen
Je website verdient webteksten: tekst speciaal voor websites. Waarom? Omdat mensen je website eerst nog moeten vinden. En omdat ze online scannen in plaats van lezen.
Je wilt immers …
- de juiste bezoekers aantrekken (SEO)
- hun aandacht vasthouden (wervend schrijven)
- aanzetten tot actie (call to action)
Goed om te weten …
1. Je bezoeker heeft haast
Online verlangen we zo snel mogelijk een antwoord op onze vraag. Scrollen en klikken we ons een muisarm? Dan kiezen we het hazenpad. Tekst voor het net houdt het daarom overzichtelijk, laagdrempelig en toegankelijk.
2. Mensen lezen 25 % trager op een beeldscherm dan op papier
Eigenlijk lezen we nauwelijks op een monitor, we scannen vooral. En dat gebeurt volgens een F-patroon. (Jakob Nielsen) Tip: creëer overzicht en structuur met tussentitels, vetwoorden en opsommingen. Bevorder het leescomfort zodat je lezer blijft lezen, klikken en uiteindelijk actie onderneemt.
3. Google leest en scant mee
Vandaag draait het vooral om inhoud met een meerwaarde. Wat mensen graag lezen, vindt Google de max. Maar het kan zeker geen kwaad om zorgvuldig de juiste zoektermen te selecteren. Termen die zoekrobots verleiden en de inhoud het beste weerspiegelen (relevantie). Zolang je er maar geen spervuur van maakt.