Blog

SEO copywriting 2015: updates en tips
Late nieuwjaarswens voor 2015: dat de SEO-mythes voor copywriting eindelijk verdwijnen uit de collectieve geesten. Dat begrippen als keyword density voorgoed verhuizen naar de annalen van online copywriting. Kortom, dat zoekmachineoptimalisatie de plaats krijgt die het verdient: ergens helemaal achteraan in de klas. Eerst de inhoud, dan de vorm en uiteindelijk de afwerking of finishing touch (SEO).
Lees meer ...
Schrijven voor webshops: hoe doe je dat? Hoe wordt je een krak in e-commerce copywriting? Om een antwoord op die vraag te vinden, kijken we eerst naar de meerwaarde van unieke productomschrijvingen. Eigenlijk heeft copywriting voor webshops maar 2 functies:
Lees meer ...
Onlangs in de mailbox na het doorsturen van de definitieve webteksten voor een collega-ondernemer: "Ik ga hier en daar misschien nog een komma verplaatsen." Oei. Fase rood. Waarom interpunctie belangrijk is? Als copywriter streef ik naar de perfectie en zijn details belangrijk. Met andere woorden: komma’s en andere leestekens horen op de juiste plaats en interpunctie is een onderdeel van mijn vak. Akkoord, er bestaan geen officiële regels maar wel ongeschreven wetten die bepalen wat lezers als natuurlijk ervaren. Voor zakelijke documenten zoals brieven en mails bestaan er wel officiële regels: de NBN-norm (vroeger BIN), alleen is het maar de vraag of we die altijd moeten volgen.
Lees meer ...
Doorstaan jouw teksten de Elsschotproef? Of lijden ze aan het Louis Couperus-syndroom? Zakelijke teksten lezen best niet als een Groot Dictee, zeker online. Zelfs boeken baden beter niet in rococostijl, volgens sommigen. Willem Elsschot doorbrak de hoogdravende, literaire norm van de vorige eeuw al met een realistische, sobere schrijfstijl. Minder is meer, schrijven is schrappen. Want leesbaarheid is troef.
Lees meer ...
Woordkeuze verkiezingscampagne 2014
Zondag 25 mei doen we eindelijk datgene waar we al 4 jaar op zitten te wachten: kiezen. Politici halen voor het zover is nog eens alles uit de kast en duwen dat ongegeneerd in onze brievenbus. Verkiezingsdrukwerk … toekomstig oud papier. Geen hond die het leest, behalve jouw copywriter. Als is het maar voor een hoger doel: liefde voor de taal.
Lees meer ...