e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Interpunctie: wanneer maken leestekens het verschil?

Onlangs in de mailbox na het doorsturen van de definitieve webteksten voor een collega-ondernemer: "Ik ga hier en daar misschien nog een komma verplaatsen." Oei. Fase rood. Waarom interpunctie belangrijk is? Als copywriter streef ik naar de perfectie en zijn details belangrijk. Met andere woorden: komma’s en andere leestekens horen op de juiste plaats en interpunctie is een onderdeel van mijn vak. Akkoord, er bestaan geen officiële regels maar wel ongeschreven wetten die bepalen wat lezers als natuurlijk ervaren. Voor zakelijke documenten zoals brieven en mails bestaan er wel officiële regels: de NBN-norm (vroeger BIN), alleen is het maar de vraag of we die altijd moeten volgen.  

Lees meer ...

De Elsschotproef: schrijven is schrappen

Doorstaan jouw teksten de Elsschotproef? Of lijden ze aan het Louis Couperus-syndroom? Zakelijke teksten lezen best niet als een Groot Dictee, zeker online. Zelfs boeken baden beter niet in rococostijl, volgens sommigen. Willem Elsschot doorbrak de hoogdravende, literaire norm van de vorige eeuw al met een realistische, sobere schrijfstijl. Minder is meer, schrijven is schrappen. Want leesbaarheid is troef.  

Lees meer ...

Woordkeuze verkiezingscampagne 2014

Zondag 25 mei doen we eindelijk datgene waar we al 4 jaar op zitten te wachten: kiezen. Politici halen voor het zover is nog eens alles uit de kast en duwen dat ongegeneerd in onze brievenbus. Verkiezingsdrukwerk … toekomstig oud papier. Geen hond die het leest, behalve jouw copywriter. Als is het maar voor een hoger doel: liefde voor de taal.  

Lees meer ...

SEO 2014: definitie, noodzaak en tips

Al een tijdje trending topic in online marketingland: SEO is dood. De stemming bij zelfverklaarde SEO-goeroes sloeg om nadat Google zijn Hummingbird-update (2013) bekendmaakte. Ander algoritme, andere optimalisatiewetten. Of helemaal geen SEO?

De kolibrie-update bleek uiteindelijk helemaal niet zo revolutionair. Eerder een zoveelste stap in een evolutie die al langer bezig is: een die waardevolle inhoud beloont. Want content werd vorig jaar nog wat meer king. En een beetje SEO werkt nog altijd.

 

Lees meer ...

Tone of voice: de stem van je zaak

Je verbaal onderscheiden van de concurrentie, dat doe je door een eigen identiteit, imago of persoonlijkheid te ontwikkelen. Je huisstijl in woorden, zeg maar. In geschreven communicatie betekent dat: een consistent stemgeluid dat je typeert zodat (potentiële) klanten je meteen herkennen, waarderen en vertrouwen. Alsof ze een oude bekende tegen het lijf lopen. Zoiets noemen we de tone of voice. Maar hoe bepaal je in de praktijk de juiste tone of voice?  

Lees meer ...

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen