e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

SEO copywriting of on-site optimalisatie is de kers op de taart van web copywriting. De finishing touch.

SEO (zoekmachineoptimalisatie) doet scoren in Google. Want of je nu informeert of verkoopt met je website, lezers moeten hem eerst nog vinden. En dat doen ze meer dan ooit via een zoekmachine.

SEO copywriting: relevante inhoud en de juiste zoektermen

Je dacht dat programmeurs voor die SEO zorgden? Onder andere. Maar met alleen cleane code scoor je niet in Google. Zorg voor waardevolle en relevante inhoud en maak die vindbaar.

Hoe? Kies de juiste focus zoekterm voor je pagina en plaats die op strategische plaatsen:

  • url (na de /)
  • paginatitel
  • tussentitel(s)
  • 2- 4 keer in je tekst: bijv. eerste en laatste alinea

Vervolgens neem je nog een aantal interessante woordcombinaties (long tail) of synoniemen (semantische zoekwoorden) op in je tekst.

Denk ook aan de alt-tag (afbeelding), SEO titel en meta-omschrijving als je CMS dat toelaat.

Welke zoekwoorden en -termen?

Je primaire en secundaire zoektermen kies je op basis van een SEO zoektermenonderzoek. Ga voor een mooi evenwicht tussen zoekvolume en concurrentie (haalbaarheid). En kies een focus zoekterm die je dienst of product perfect verwoordt.

Is jouw term relevant? Doe de test. Verplaats je in de lezer en stel de juiste vragen:

  1. Welke zoekterm(en) gebruikt hij om deze webpagina te vinden?
  2. Krijgt hij dan een antwoord op zijn vraag/vragen?

Gratis tools?

  • Google Suggest: zoek gerelateerde zoektermen
  • Yoast suggest: gerichte zoektermen bestaan uit een combinatie van woorden – long tail keywords – die je product of dienst perfect weerspiegelen
  • Google Adwords: het zoekvolume van een zoekterm per maand of jaar bekijken

Gouden tip:

Meten is weten. Met Google Analytics kijk je naar het klikgedrag van je bezoekers. Waardevolle info waarmee je bijstuurt waar nodig.

SEO copywriting op mensenmaat

Focus op leesbaarheid, want uiteindelijk gaat het om waardevolle inhoud voor mensen. Zij beslissen of jouw info de moeite waard is.

Advies? Optimaliseer met mate, want overdaad aan trefwoorden (keyword stuffing) schaadt. Vergeet ook keyword density, de best scorende pagina van deze website in Google haalt een dichtheidsscore van amper 0,70 %.

Kortom, Google vindt jouw pagina vandaag ook zonder dat ze is volgestouwd met zoekwoorden. Zolang mensen van vlees en bloed ze maar waarderen. Google snapt meer dan je denkt.

Alleen SEO als onderdeel van copywriting-project

Opgelet: ik voer geen expliciete SEO-opdrachten (meer) uit. Alleen op zoek naar optimalisatie van bestaande webteksten zonder eindredactie of herschrijven? Succes ermee.

Een SEO onderzoek maakt altijd deel uit van een breder geheel, een totaalproject waarbij inhoud en leesbaarheid primeren.


Meerwaarde SEO (web) copywriter?

SEO kan een handig hulpmiddel zijn … als het in de juiste handen belandt. En daarom kies je best voor een web copywriter. Geen SEO-extremist maar iemand met taalgevoel die wikt en weegt en evenwicht brengt. Voordelen?

  • de juiste zoektermen
  • hoger in de zoekresultaten
  • meer bezoekers
  • de juiste bezoekers
  • meer offerteaanvragen

Samenwerken?

fc
Bel of mail mij voor een verhelderende babbel over jouw project en/of voor een vrijblijvende offerte (inclusief actieplan).

Neem contact op