e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Minimum aantal woorden SEO webtekst

Schrijf 300 tot 500 woorden per webpagina: zo luidt het credo voor SEO webteksten. Maar klopt dat wel? Bepaalt het aantal woorden echt je positie in zoekmachines? Krijg je echt een hogere ranking als je veel tekst schrijft? Of hou je beter rekening met andere factoren?

SEO webtekst: niet meer woorden dan nodig

Mijn webbouwer raadt 500 woorden per pagina aan om een goede positie in Google te verwerven. Kun je daarvoor zorgen?

Dat soort vragen krijg je wel eens op je klavier gesmeten als copywriter. Maar dan ga je aan de slag en merk je dat 250 woorden eigenlijk volstaan. Anders ontaardt je schrijfsel in oeverloos gezwam. Of je wordt gewoon te technisch zodat geen leek – de meerderheid van de klanten van je klant dus – er nog iets van begrijpt.

Het probleem met mythes is dat ze snel een eigen leven gaan leiden en niemand nog vragen stelt. Dat gaat zeker op voor SEO en online marketing. Kritische zin is niet meteen het sterkste wapen van de marketeer.

Het gaat erom wat je schrijft

Kort of lang: het maakt niet uit. Verspil geen tijd aan woorden tellen maar zorg dat je woorden tellen. Kortom, de inhoud primeert.

Hoe? Schrijf gericht en wees een krak in je vak. Kies een (heel) specifiek onderwerp en werk het uit in de diepte. Het aantal woorden voor SEO webtekst bijvoorbeeld.

Maar richt je altijd tot mensen. Als zij je inhoud appreciëren, gaan ze die ook verspreiden of aanbevelen. Dat levert in verhouding veel meer bonuspunten bij Google op dan een extra lange tekst.

Voor mensen schrijven, dat betekent ook de regels van het webschrijven toepassen. Mensen lezen nauwelijks op een monitor, ze scannen volgens een F-patroon (Jakob Nielsen). En over het algemeen geldt: minder is meer. De kunst van het weglaten. Waarom in 300 woorden zeggen wat je in 100 woorden kwijt kunt?

En Google zelf?

Google mengt zich niet in de discussie. Kortom, zoek het zelf maar uit met de lengte van je SEO webtekst. Want Google beloont kwaliteit en geen kwantiteit. Het baseert zich op andere criteria.

  1. Relevantie: Gaat de tekst ook echt over wat de titel en url beloven? En krijgen mensen wat ze verwachten?
  2. Originaliteit: Hoeveel concurrentie is er? Hoe uniek is de content? Wat is de meerwaarde?
  3. Populariteit: Hoeveel externe links (van andere websites) leiden naar de webpagina in kwestie? Hoe vaak wordt de link gedeeld op sociale media?

Bestaat er dan echt geen minimum voor SEO webtekst?

Een rondje googelen levert een amalgaam aan minimumadviezen op. De ene ijvert voor 300 woorden, de andere voor 400 en een ambitieuze (dr)enkeling droomt zelfs van 1000 woorden per webpagina. Maar nergens op het net vind je een diepgaand onderzoek dat die cijfers ook staaft met harde bewijzen.

De gulden middenweg dan maar? Vroeger telde een webpagina standaard 250 woorden, tegenwoordig lijkt 300 woorden de trend voor succesvolle SEO webtekst. Op deze website staan tekstjes van 50 woorden die heel erg hoog scoren in Google (meestal op de bedrijfsnaam). Reden? Een gebrek aan concurrentie.

Kortom, Google telt geen  woorden. Vergeet quota voor webpagina’s.

Wanneer is lange webtekst nuttig?

Soms past een lange tekst omwille van andere redenen die niets met SEO te maken hebben. Bijvoorbeeld bij …

  • Dure producten. Als mensen meer moeten betalen, twijfelen ze langer over de aankoop en informeren ze zich grondiger.
  • Verkoopteksten. Als de tekst gericht is op de aanschaf van een product (overtuiging) geef je best voldoende info.

 

Tips voor korte of lange SEO webteksten

Conclusie: Google beloont waardevolle content voor mensen, en het kijkt daarbij vooral naar de relevantie en populariteit van je webpagina.

  • Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
  • Schrijf voor mensen en niet voor robots.
  • Bedenk knappe koppen die hun belofte waarmaken.
  • Wees een witte raaf en geen copycat.
 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen