e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Woordkeuze verkiezingscampagne 2014

Zondag 25 mei doen we eindelijk datgene waar we al 4 jaar op zitten te wachten: kiezen. Politici halen voor het zover is nog eens alles uit de kast en duwen dat ongegeneerd in onze brievenbus. Verkiezingsdrukwerk … toekomstig oud papier. Geen hond die het leest, behalve jouw copywriter. Als is het maar voor een hoger doel: liefde voor de taal.

Toegegeven, echt boeien doet al die verkiezingsproza niet. Tenzij je op zoek gaat naar de ondertoon – tone of voice als je wilt – van de partijen.

Wie gebruikt welke woorden en zijn die een goede keuze? Tijd voor een steekproef.

Woord vooraf: het gaat hier alleen om drukwerk dat in Gent verspreid is. Daarom heet het ook een steekproef. Partijen die geen drukwerk verspreidden, komen ook niet aan bod.

Verkiezingsdrukwerk doorgelicht

Een overzicht per partij.

  1. SP.a:

Het drukwerk van de SP.a lijkt vooral een goed nieuwsshow. Woorden als “gelukkig”, “betaalbaar” en “welvaart” lopen als een rode draad door hun publicaties. Sporadisch duikt er ook een prikkeldraadwoord op zoals “ziek”, “bang” of “pech”. Maar de conclusie luidt altijd dat “we geen schrik moeten hebben.” Tenminste als we op de SP.a stemmen. De sossen klinken op papier soms als een pater familias.

  1. Groen:

Jawel, ook Groen propt onze brievenbus ecologisch vol. En de inhoud? Nauwelijks negatief woordgebruik maar wel een beetje onpersoonlijk af en toe. In de flyer beginnen 6 kandidaten een zin “Met (meer) Groen …” en ééntje “ Zonder Groen …”. Je zou er bijna groen van uitslaan, al valt er misschien ook wat te zeggen voor de kracht van de herhaling. In het magazine meer inhoud en variatie: “energiezuinig” , “rechtvaardig” en “gastvrij”. Groen klinkt vooral rationeel, als een boekhouder die zijn werk toelicht.

  1. CD&V:

“Sterk”, “sterker” en “sterkste”. Een keer of 10 tel ik het woord “sterk” of een afgeleide ervan op pagina 1 van de CD&V-krant. Het lijkt wel SEO op papier. Naast al dat spierballengerol ook andere sterke CD&V-woorden als … ”kracht”, “samenwerken”, “harmonieus”, “veilige”, “luisteren”, … Kortom, CD&V op papier voelt aan als de vaderfiguur bij wie vrouwen zich geborgen voelen, de schouder om op te huilen.

  1. Open VLD:

Open VLD heeft het in haar ‘lokale burgerkrant’ vooral over “vrijheid”, “regels”, “engagement” en “topprioriteit”. Variatie troef, al kun je met wat slechte wil ook zeggen dat er weinig lijn in zit. De tekst op de voorpagina bevat vier keer het prikkeldraadwerkwoord “moeten”, zij het in een positieve context. Ook de andere blauwe kandidaten vinden dat er van alles “moet” gebeuren. Bijv. Mathias De Clercq: “Daarom moeten meer mensen aan de slag.” “Meer vrijheid, minder regels”, maar er moet verbazend veel. Verwarrend toch. Open VLD spreekt trouwens in de derde persoon enkelvoud over haar kandidaten, zoals een trainer over zijn spelers.

  1. N-VA:

Hop met de geit. We moeten “vooruit” voor meer “vooruitgang” in de “toekomst” dankzij “verandering”. De sleutelwoorden van de N-VA waren al langer gekend. Toch ook hier een hoop “moeten”, vooral dan in de open brief van Bart De Wever: “… moeten we inspanningen leveren.” Zoals bekend een verhaal van “rechten” en “plichten”. N-VA klinkt op papier als een strenge leermeester. Of als een CEO.

  1. Vlaams Belang:

Hier kunnen we kort over zijn: ‘Vlaanderen’, ‘Vlaams(e)’, ‘Vlamingen’. Verder ook een keer of 10 het prikkeldraadwoord “moeten”, meestal in een passieve zin. Het is dus niet zozeer de lezer die iets moet maar eerder de overheid of de ander (bijv. de vreemdeling of illegaal). Voorbeelden?  “… moeten zich aanpassen”, “… moeten correct worden uitgevoerd” en “… moet worden afgeschaft”. Radicale taal is de usp van het Vlaams Belang. Nog altijd.

Conclusie:

Rechtse partijen grossieren in prikkeldraadwoorden, linkse partijen – met uitzondering van de SP.a – mijden ze vooral.

Prikkeldraadwoorden gebruik je beter niet in wervende teksten. Ze bezorgen de lezer een negatief gevoel zodat hij afhaakt, want anders gaat hij een beetje bloeden. Voorbeelden? ‘Moeten’, ‘betalen’, ‘verliezen’, ‘inspanningen’, ‘kosten, ‘plichten’, …

Politieke propaganda verschilt natuurlijk van commerciële copy en emotie (ook de negatieve) werkt in de politiek misschien net wel. Of toch niet? Uitslag op 25 mei 2014 …

En de partijprogramma’s?

Met de tool Programma’s 2014 toets je de verschillende partijprogramma’s op de aanwezigheid van bepaalde woorden.

woordonderzoek

 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen