e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

SEO copywriting 2015: updates en tips

Late nieuwjaarswens voor 2015: dat de SEO-mythes voor copywriting eindelijk verdwijnen uit de collectieve geesten. Dat begrippen als keyword density voorgoed verhuizen naar de annalen van online copywriting. Kortom, dat zoekmachineoptimalisatie de plaats krijgt die het verdient: ergens helemaal achteraan in de klas. Eerst de inhoud, dan de vorm en uiteindelijk de afwerking of finishing touch (SEO).

SEO copywriting 2015

Veel ondernemers beschouwden ook in 2014 SEO nog als het wondermiddel, de magische toverstaf, het wit konijn uit de hoed. Onterecht. Google beloont relevante content en past zijn algoritme aan om valsspelers te ontmoedigen of zelfs te bestraffen. De trend ligt al een paar jaar vast maar werd nog maar eens bevestigd in 2014.

Een overzicht van de meest markante uitspraken en koerswijzigingen van het afgelopen jaar:

“Stop ermee: gastbloggen is afgelopen, het is teveel spam geworden. Ik adviseer om geen gastblog te publiceren, tenzij je persoonlijk kunt instaan voor iemand of wanneer je de eigenaar van de website goed kent. Ik zou niet rekenen op gastreacties, gastbloggen of gastblog-sites als SEO linkbuilding-strategie.”

  • Februari: Google kondigt een belangrijke koerswijziging aan: de nadruk ligt voortaan meer dan ooit op kwalitatieve content.
  • Juli: Google lanceert in de VS de Pigeon-update. (Ons land volgt later.) Het nieuwe algoritme focust op lokale zoekresultaten zowel in Google als in Google Maps. Het wereldwijde web – excuses voor het cliché – bevindt zich meer dan ooit achter onze hoek. Conclusie: een pagina als ‘Copywriter Gent’ is wel degelijk effectief.
  • Augustus: Google verklaart dat beveiligde https-pagina’s beter zullen scoren in de toekomst. Auteurschap en profielfoto’s tellen voortaan niet meer mee voor je ranking.
  • September: lancering van de Panda 4.0-update. Google past haar algoritme nog maar eens aan om het kaf van het koren te scheiden. Kwalitatieve content primeert, websites van lage kwaliteit zijn de kop van jut.

Ondernemers – zelfs online marketingbureaus – koesteren nog altijd vaak onrealistische verwachtingen en geloven in foute SEO-mythes.

Reden? Onwetendheid. Ze horen ergens een klok luiden maar vergeten om zich grondig te (blijven) informeren. Voorbijgestreefde info dus, van metatags tot canonicals.

Als webcopywriter kun je alleen maar proberen je klant te overtuigen van een strategie die werkt op lange termijn, want de misvattingen zijn hardleers.

Herken je jezelf in dit verhaal?

6 tips voor betere SEO copywriting in 2015

  1. Focus op je bezoekers. Denk na over je meerwaarde (value propositon) om het verschil te maken.
  2. Optimaliseer op long tail keywords: een zoekterm in plaats van zoekwoord. Voordeel: veel specifieker, doelgerichter (meer conversie) en makkelijker scoren in Google.
  3. Vergeet de zoektermdichtheid. (keyword density) Plaats je term op strategische plaatsen en wees zuinig: paginatitel, intro, afbeelding (alt) en slotalinea.
  4. Zorg dat je paginatitel en url de zoekterm bevatten en schrijf een relevante SEO-titel en meta-omschrijving.
  5. Besef dat on-page SEO anno 2015 een minimumingreep is. De kers op de taart, maar ook niet meer dan dat.
  6. Huur een copywriter in voor leesbare teksten met inhoud. Een die de SEO-ontwikkelingen op de voet volgt.

Webcopywriter inhuren?

SEO copywriting 2015, dat betekent het schrijven van tekst die mensen in vervoering brengt. Met inhoud, een wervende structuur en slim geoptimaliseerd.

De beste SEO copywriter is een webcopywriter. Interesse?

Ja, ik wil een webcopywriter die mee is
Dieper graven? Leesvoer voor echte SEO-kenners:

SEO Rank Correlations And Ranking Factors 2014

SEO copywriting doesn’t exist

 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen