Blog

Schrijven voor webshops: hoe doe je dat? Hoe wordt je een krak in e-commerce copywriting? Om een antwoord op die vraag te vinden, kijken we eerst naar de meerwaarde van unieke productomschrijvingen.
Eigenlijk heeft copywriting voor webshops maar 2 functies:
1. Scoren in Google (SEO)
Belangrijk voor elke webshop maar zeker voor jonge projecten die nog geen naambekendheid en/of een cliënteel hebben verworven. Je krijgt bezoekers via Google & co met geoptimaliseerde, unieke en relevante productbeschrijvingen. Timmer je al langer aan de weg? Dan vinden trouwe klanten jou ook rechtstreeks, maar het blijft ongetwijfeld een minderheid. (Tenzij je onderneming Ikea heet.)
2. Conversie verhogen
Ok, je webshop trekt bezoekers. Prima. Maar gaan ze ook over tot een aankoop en klikken ze op de bestelknop? Tenzij je klant doelgericht je webshop bezoekt om een order te plaatsen, help je hem beter op weg. Concreet: overtuig hem van jouw betrouwbaarheid en de meerwaarde van je product.
7 copywriting tips voor webshops
1. Meet je doelgroep
Je had al een doelgroep van bij de start maar zijn het ook de mensen die kopen? Wie zijn ze eigenlijk? Je klanten screenen of in kaart brengen, dat doe je door zoveel mogelijk te meten. Google analytics is op dat vlak een handig hulpmiddel.
Als copywriter vraag ik altijd naar een profiel. Want als je weet wie er koopt, kun je daar ook rekening mee houden bij het schrijven van je teksten. Spreek hem of haar op de juiste toon aan en kies de juiste woorden.
2. Wees consistent
Denk eerst na over hoe je de productomschrijvingen gaat aanpakken. Bepaal je format: de rode draad doorheen je webshop. Het maakt je werk gemakkelijker en je creëert een eigen stijl – tone of voice – die de herkenbaarheid bevordert.
Kies je voor ‘je’ of is het ‘u’? Eén keer gekozen is er geen weg meer terug. Blijf consequent.
3. Wees creatief
Een productomschrijving is meer dan een opsomming van features. Soms zijn de eigenschappen van je product echt wel relevant – bij gebruiksproducten zoals pc’s, auto’s, … – maar meestal zijn ze gewoon overbodig. Focus op de voordelen en leg uit hoe het product het leven van je doelgroep verbetert of vergemakkelijkt. Of creëer een droom en laat je fantasie de vrije loop.
Kopieer nooit een productomschrijving van de fabrikant want zo creëer je duplicate content en dan riskeer je een straf van Google. Bovendien staat het een beetje goedkoop en gemakzuchtig.
4. Boezem vertrouwen in
Niemand wil iets aangesmeerd krijgen. Ga dus niet verkopen, maar kruip in de huid van je webshop-bezoekers. Focus op de meerwaarde of voordelen. Of creëer een bepaalde sfeer die aansluit bij het product, want kopen is voor een groot stuk emotie.
5. Denk goed na over je SEO-strategie
Optimaliseer je op de productnaam? Wees dan ook hier consequent en streef naar een gezonde keyword density, 2 % is meer dan genoeg. Denk goed na over synoniemen van de algemene benaming van je product om de relevantie te verhogen. En vergeet de alt-tag van je afbeelding niet!
6. Schrijf scanbaar
Surfers zijn gehaast, webshop-bezoekers zijn dat zeker. Ze scannen je productomschrijving, tenzij ze met voorkennis surfen of wanneer het om hele dure producten gaat. Zorg dus dat ze meteen mee zijn en kom direct ter zake. En schrijf korte alinea’s en structureer je tekst in hapklare brokken. Kortom, schrijf voor het web.
7. Ken je concurrenten
Ga ook eens kijken bij de concurrentie. Hoe pakken andere webshops in jouw segment hun productomschrijvingen aan? Doe een kritische audit en laat je inspireren zonder te kopiëren. Zijn er mogelijkheden of ideeën die ze laten liggen?
Dag van de Webshop: 6-7-8 november 2014
Je webshop in de spotlights? Schrijf je in voor de Dag van de Webshop. Stunt drie dagen lang met een aanbieding, win nieuwe klanten en vergroot je naambekendheid.
Ook meer conversie voor je webshop?
Heb je het gevoel dat je kansen laat liggen en meer orders kunt binnenhalen? Meer copywriting tips voor webshops?
Verhoog jouw conversie en besteed copywriting voor je webshop uit.
Ja, ik wil een gratis offerte copywriting voor mijn webshop