Blog

Copywriting en crisis: gaat dat goed samen? Besparen op tekst: is dat een goed idee? En spaar je als onderneming ook echt geld uit als je een van je eigen werknemers aan het schrijven zet, ook al gaat het om de vinoloog? Het zouden perfect retorische vragen kunnen zijn op de volgende startersdag of in een modaal verkoopgesprek. Want laat ons eerlijk zijn, de vraag stellen is ze ook meteen beantwoorden. Maar ik maak hier graag even de denkoefening naar aanleiding van een recent voorval, uit het leven gegrepen. Een verhaal in geschenkverpakking. (En kerstmis moet nog komen.)
Lees meer ...
Schrijven voor websites is per definitie ook schrijven voor zoekmachines (SEO). De vraag is alleen: hoever ga je? Wie verdient het meeste aandacht; Google of de bezoeker? En hoe verzoen je die twee met elkaar in de praktijk? Want zonder SEO krijg je geen of weinig bezoekers en zonder geboeide en tevreden bezoekers kan je fluiten naar je hits en leads. Kortom, een evenwichtsoefening zonder weerga.
Lees meer ...
Copywriting en containerbegrippen: een goed huwelijk of een vechtscheiding? Schrijf je goede teksten met vage woorden? Het antwoord luidt resoluut 'neen'. In wervende teksten wil je immers potentiële klanten op de juiste manier raken. Beelden schetsen, emoties oproepen: daar gaat het om. En dat doe je niet met algemeenheden. Mist spuien is onverschilligheid oogsten. Maar wat is nu juist een containerbegrip en wat niet?
Lees meer ...
Er zijn 1001 redenen om het schrijven van zakelijke teksten uit te besteden. Je wilt bijvoorbeeld professioneel overkomen met effectieve tekst, tijd besparen of kopzorgen vermijden. Maar de allerbelangrijkste reden is misschien wel dat het in de praktijk verdomd moeilijk blijkt om over je eigen zaak te schrijven. Zelfs als copywriter.