e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Containerbegrippen en copywriting

Copywriting en containerbegrippen: een goed huwelijk of een vechtscheiding? Schrijf je goede teksten met vage woorden? Het antwoord luidt resoluut ‘neen’. In wervende teksten wil je immers potentiële klanten op de juiste manier raken. Beelden schetsen, emoties oproepen: daar gaat het om. En dat doe je niet met algemeenheden. Mist spuien is onverschilligheid oogsten.

Maar wat is nu juist een containerbegrip en wat niet?

De officiële taalunie moet de het schip nog laden, maar Wiktionary en Van Dale definiëren het containerbegrip als volgt:

Een begrip zonder scherp afgebakende betekenis waaraan de taalgebruiker zelf nader invulling kan geven en dat op veel verschillende toestanden, gebeurtenissen of zaken wordt toegepast.

In gewone mensentaal heet zoiets een vaag begrip.

Voorbeelden van containerbegrippen

‘Ding’ heet het schoolvoorbeeld. Meest actuele voorbeeld: het in onmin geraakte ‘allochtoon’. Maar wat nog? Een rondje googelen levert volgende containerbegrippen op:

  • Duurzaam(heid)
  • Cyberterrorisme
  • Parket
  • Innovatie
  • Klantgerichtheid
  • Service
  • Helder
  • Uitdaging
  • Flexibel
  • Kwaliteit
  • Participatie

Iets vergeten? Vul de lijst gerust aan in de reacties.

Tip: lees eens een vacature. De ronkende titels en opgeblazen, nietszeggende termen vliegen je om de oren. Zelfs bedrijfswebsites blinken wel eens uit in clichématige vaagheid. Op maat van de klant, servicegericht en uiteraard met een totaaloplossing.

Containerbegrippen ongeschikt in zakelijke communicatie

Copywriting en vage termen: dat botst. Je wilt immers lezers raken, zodat ze interesse tonen en zelfs actie ondernemen. En wollig taalgebruik leidt net tot verveling en desinteresse. Mijden dus! Schrijf eerder concreet en beeldend.

Dus niet…

Omdat wij service, persoonlijk contact en kwaliteit vooropstellen laten wij u vaak proeven zodat u tijdens de realisatiefase perfect op de hoogte blijft en kan volgen.

Gaat dit over een restaurant? Niet echt, het staat op de website van een ‘resultaatgericht reclamebureau’ uit Gent.

Maar wel…

We tonen u regelmatig schetsen en ontwerpen. Zo blijft u perfect op de hoogte en krijgt u meer controle over het eindresultaat.
 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen