Blog

Er zijn 1001 redenen om het schrijven van zakelijke teksten uit te besteden. Je wilt bijvoorbeeld professioneel overkomen met effectieve tekst, tijd besparen of kopzorgen vermijden. Maar de allerbelangrijkste reden is misschien wel dat het in de praktijk verdomd moeilijk blijkt om over je eigen zaak te schrijven. Zelfs als copywriter.
Zakelijke teksten: 5 valkuilen van doe-het-zelfcopywriting
- Je zit met je neus te dicht op het onderwerp.
- Je wilt te veel vertellen en maakt moeilijk keuzes.
- Je gebruikt vakjargon en denkt dat iedereen jouw begrijpt.
- Je mist een frisse, onbevangen kijk. Gevolg? Je schrijft voor jezelf in plaats van je doelgroep.
- Je twijfelt, schaaft en verbouwt. En nog eens. En nog een derde keer. Tot er geen tekst meer staat, maar een verzameling woorden.
Verkooppraatje? Neen, geleerd door scha en schande in de afgelopen maanden. Toen ik de teksten voor deze website schreef, reed ik me op een gegeven moment compleet vast in een gigantisch bos en iets minder bomen. Een kennis reageerde gevat: ‘Voor een copywriter doe je wel erg lang over je webteksten.’ Auw, die zit.
Zakelijke teksten toch zelf schrijven?
Eerst en vooral … succes! Maar hou er toch maar rekening mee dat je vroeg of laat gaat twijfelen en op een writer’s block botst.
De oplossing is simpel: neem afstand. Eigenlijk kan je er best even compleet mee kappen. Na een paar dagen klaart de hemel verrassend op en schrijf je in een paar uur wat je daarvoor nog niet in weken lukte.
Of je schrapt eindelijk wat vroeger doodzonde leek, maar nu gewoon ballast. (kill your darlings) Tenminste, als schrijven je ding is. Anders boek je beter een reis naar de Azoren of zo.