e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

U of jij?

Tutoyeren of niet; dat is de vraag. Ook op het net. Als je gaat rondsurfen kom je al snel tot een conclusie: er bestaan geen sluitende richtlijnen. Kortom, zoek het zelf maar uit met u of jij.

Wil je op veilig spelen, dan kies je best voor u. Beter te beleefd dan te informeel. Maar ‘u’ klinkt soms nogal oubollig en afstandelijk. Tenzij voor de koning. Maar die heet dan weer Sire.

Hoe maak je dan de juiste keuze?  Je houdt best rekening met  drie criteria.

1. Doelgroep

Jongeren tot 18 jaar spreek je gewoon met ‘je’ (of ‘jij’) aan. Klaar.

Volwassenen tutoyeer je alleen als je ze kent. In het echte leven. Op een website of in een folder kun je dat onderscheid niet maken, en dat maakt het een stuk lastiger.

Advies:

Probeer je doelgroep te specifiëren. Wie koopt je producten? Wie gaat op zoek naar de info die jij aanbiedt? Waar verdeel je die folder? Dokters praten anders dan dokwerkers en operaliefhebbers luisteren anders dan heavy metalfans.

Maar soms schrijf je teksten voor mensen van allerlei pluimage. U of jij? Begin er maar aan. Je kunt beter een ander criterium dan leeftijd hanteren.

2. Sector

Overheidsbedrijven in ons land (België) praten meestal in de ‘u’-vorm. Terecht. Met je belastingcontroleur communiceer je ook eerder formeel. Tenzij hij echt je vriend of buurman is.

Marketeers en reclamebureaus zweren bij ‘je’. Want ‘jij’ bent hip en ‘u’ is VIP. Tot spijt van wie het bestrijdt.

Verkoop je een trendy product, dan kies je waarschijnlijk beter voor ‘je’.

Verkoop je een exclusief product, dan valt ‘u’ mogelijk beter in de smaak.

Niet echt duidelijk? Klopt. Het blijft hoe dan ook een grijze zone van wikken en wegen. Net daarom oordeel ik soms op basis van een derde criterium.

3. Medium

Een folder is geen website, een persbericht geen e-nieuwsbrief. Elk medium kent zijn charme … en toon. In de praktijk bepaalt het medium zelden de aanspreektoon, maar het kan in combinatie met de doelgroep en sector wel eens een knoop doorhakken. Het kan. Maar ook niet meer dan dat.

Don’ts

  • Wees consequent en blijf bij je keuze. Teksten die ‘je’ en ‘u’ door mekaar gebruiken stralen onzekerheid uit.
  • Pas op met hoofdletters. ‘U’ is alleen groot als het een zin start.  Of wanneer je voor  een gekroond hoofd of god schrijft. Anders kies je voor een kleine ‘u’.

En ik?

Ik heb er voor gekozen om in de ‘je’-vorm te schrijven op dit weblog. Op de productpagina’s bewaar ik meer afstand, en gebruik ik de ‘u’-vorm. Niet consequent? Misschien. Maar het voelde niet goed; bloggen in de beleefdheidsvorm. Anderzijds: de klant of prospect, dat bent u. Maar als we mekaar wat beter leren kennen, bent u ook jij. Afgesproken?

Update: Sinds september 2013 schrijf ik op alle webpagina’s van frankce.be voor jou (je) in plaats van u. Waarom? Omdat ik in rechtstreekse contacten – in mails, aan de telefoon of in levende lijve – ook liever tutoyeer. Dat praat nu eenmaal een pak spontaner. Tenzij u erop staat.

 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen