e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Stap 1: Algemene briefing

Eerst een algemene briefing. Doel? Een offerte aanvragen met bijbehorend actieplan. Want je wilt natuurlijk wel weten hoe hoog je investering is en wat je daarvoor terugkrijgt.

In dit stadium volstaat een briefing via e-mail of telefoon. Ik verwacht een antwoord op volgende 4 vragen:

  1. Welke boodschap wil je kwijt?
  2. Voor wie is ze bedoeld?
  3. Met welk medium communiceer je?
  4. Wat wil je bereiken?

Richtinggevend voor de offerte zijn …

  • de lengte van de tekst
  • de eigen inbreng
  • de moeilijkheidsgraad
  • de deadline

Hoe vollediger de input, hoe nauwkeuriger de prijsofferte. Ze vormt de basis voor de latere factuur, tenzij de opdracht onderweg wijzigt.

Cijfers en komma’s

Hoeveel verdient een freelance copywriter of tekstschrijver?
En waarom vraag je beter een projectprijs in plaats van een uurtarief?

Ontdek de tarieven van een freelance copywriter

 

Stap 2: Gedetailleerde briefing

Als copywriter baseer ik me zoveel mogelijk op concrete info. Bezorg me zoveel mogelijk bronmateriaal: bestaande folders, brochures, verslagen, …

Geen bronmateriaal? Starter? SEO webteksten nodig? Dan plannen we een interview, bij voorkeur telefonisch of online (bijv. Skype).

In dat interview ga ik op zoek naar het antwoord op een aantal vragen:

  • Wat zijn je activiteiten?
  • Wat is jouw usp (unique selling proposition)? Waarin onderscheid je jezelf van de concurrentie?
  • Waarom komen klanten naar jou en wat zijn hun verwachtingen?
  • Hoe communiceer je met je klanten? Formeel of informeel? Spontaan of gereserveerd?
  • Wat is de bedrijfscultuur? Welk imago wil je uitstralen? Hoe wil je dat (toekomstige) klanten jouw onderneming zien?

Kleine opdrachten? (bijv. folder, verkoopbrief, …) Dan volstaat een briefing via mail, telefoon of Skype/Google Talk.

Uitgebreide opdrachten? (bijv. website teksten) Dan maken we (meestal) een afspraak om te praten over jouw onderneming, project en verwachtingen. Bij een kop koffie of een goed glas wijn. Tenminste, als dat nuttig blijkt.

 

Stap 3: Research & benchmarking

Ik dompel mij helemaal onder in jouw wereld. Verkoop je keukens? Dan wil ik alles weten over werkbladen van melanine, natuursteen, massief hout, … Wie zijn jouw concurrenten en hoe pakken zij hun marketing aan?

In dit stadium ben ik een spons.

Laat je kansen liggen? Bots ik op concrete ideeën voor jouw project? Dan hoor je die als eerste.

 

Stap 4: Schrijven

Eindelijk, het schrijven kan beginnen. Ook dat verloopt in fasen.

  1. (SEO zoektermenonderzoek)
  2. Eerste versie
  3. Eindredactie
  4. Verzenden eerste versie
  5. 2 revisieronde(s)

Even zakelijk nu … De uitvoering start na goedkeuring van de offerte. In bepaalde gevallen (bijv. bij vertalingen) begint ze pas na ontvangst van een voorschot. Lees de algemene voorwaarden voor meer details.

Tijdens de uitvoering overleggen we met elkaar over praktische keuzes. Liever carte blanche? Prima, dan hak ik de knopen voor jou en je doelgroep door.

Meteen die perfecte webtekst of blog? Fijn, maar je hebt sowieso recht op 2 correctie- of aanpassingsrondes. Samen komen we tot het eindresultaat dat staat als een huis: de tekst die jouw doelgroep doet doen.

 

Waarom een freelancer?

  • Je weet perfect wie je aanspreekpunt is.
  • De communicatie verloopt vlot. Altijd antwoord binnen de 48 uur, behalve tijdens weekends en vakantieperiodes.
  • Een freelancer werkt relatief goedkoop dankzij de lage werkingskosten. Je krijgt dus eigenlijk meer waar voor je geld.
  • Trouwe klanten zijn het kapitaal van elke freelancer en een goede reputatie is goud waard. Jawel, wij leven van mond-tot-mondreclame.

Meer redenen om voor een freelancer te kiezen?

Samenwerken?

fc
Bel of mail mij voor een verhelderende babbel over jouw project en/of voor een vrijblijvende offerte (inclusief actieplan).

Neem contact op