e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Webteksten voor Google en mensen

Je website verdient webteksten: tekst speciaal voor websites. Waarom? Omdat mensen je website eerst nog moeten vinden en surfers scannen in plaats van lezen.

Je wilt immers …

  • de juiste bezoekers aantrekken (SEO)
  • hun aandacht vasthouden (wervend schrijven)
  • aanzetten tot actie (call to action)

Goed om te weten …

1. Je bezoeker heeft haast

Online verlangen we zo snel mogelijk een antwoord op onze vraag. Scrollen en klikken we ons een muisarm? Dan kiezen we het hazepad. Tekst voor het net houdt het daarom vooral overzichtelijk en volgt de regels van webcopy.

2. Mensen lezen 25 % trager op een beeldscherm dan op papier

Eigenlijk lezen we nauwelijks op een monitor, we scannen vooral. En dat gebeurt volgens een F-patroon. (Jakob Nielsen) Tip: creëer overzicht en structuur met tussentitels, vetgedrukte woorden en opsommingen. Bevorder het leescomfort zodat je lezer blijft klikken, lezen en uiteindelijk actie onderneemt.

3. Google leest en scant mee

Kies zorgvuldig de juiste zoektermen (primaire en secundaire zoektermen) die zoekrobots verleiden en de inhoud het beste weerspiegelen (relevantie).

Typisch webteksten?

  • laagdrempelige taal
  • overzicht (tussentitels, bullets, vetwoorden, …)
  • call to actions
  • SEO: vindbaar dankzij specifieke zoektermen
  • omgekeerde piramidestructuur: meteen terzake

Voordelen webcopy

  • beter scoren in zoekmachines
  • meer juiste bezoekers voor je webcopy
  • langere bezoektijden (lagere bounce rate = meer clicks)
  • meer conversie: bezoekers gaan over tot de gewenste actie (bijv. offerte aanvragen, bestellen, …)

Op zoek naar een web copywriter? Vertel me alles over jouw project en ik geef je mijn actieplan en prijs.

Samenwerken?

fc
Bel of mail mij voor een verhelderende babbel over jouw project en/of voor een vrijblijvende offerte (inclusief actieplan).

Neem contact op