e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

De verkoopbrief die verkoopt

De verkoopbrief is de dinosaurus van de wervende copy. Leeft hij nog in het web 2.0-tijdperk? Absoluut, al verloor hij wel zijn koppositie van weleer.

Een direct mailing is een verkoopgesprek op papier. Je past dan ook dezelfde technieken toe als in real life om succes te boeken. Concreet? Maak gebruik van de AIDA-structuur en plaats het voordeel voor de klant centraal.

AIDA-model

A = Attention

In één oogopslag de aandacht opeisen met een verrassende kop. Bijv. ‘Bent u echt verzekerd van een pensioen?‘ of ‘Rijdt uw auto nog wel zuinig?

Schreeuw om aandacht en grijp je lezer bij de keel. Een goede kop speelt in op de nieuwsgierigheid van of het voordeel voor mensen.

I = Interest

Je lezer betrekken bij het product. Toon hoe het zijn leven verbetert en een eventuele aankoop rechtvaardigt. ‘Interest’ betekent letterlijk vertaald ‘interesse’ maar in de praktijk net zo goed ‘betrokkenheid’.

Conclusie: informeer en nuanceer zodat je lezer blijft lezen.

D = Desire

Wat zijn de voordelen van jouw product, actie of aanbieding? Waar zit de meerwaarde? Welke winst behaalt je lezer?

Betover je doelgroep, maak hem gek van verlangen. Niet met loze beloften maar met keiharde feiten. Is het aanbod tijdelijk? Dan is snel reageren natuurlijk de boodschap.

A = Action

Tijd voor actie: contact opnemen, bestellen, lid worden …

Hou de drempel laag. Bijvoorbeeld met een afscheurstrook.

Wat staat er zeker in je verkoopbrief?

  1. Pakkende kop: in het vet of in het groot, boven de aanspreking
  2. Prikkelende openingszin: creëer betrokkenheid
  3. Persoonlijke aanspreking: zo gericht mogelijk
  4. Ondertekening: bij voorkeur manueel
  5. Een post scriptum (P.S.): verkoopargument of call to action

Copywriter voor je direct mailings?

Ik schrijf je verkoopbrieven volgens de regels van de kunst, zodat je echt respons krijgt.

Samenwerken?

fc
Bel of mail mij voor een verhelderende babbel over jouw project en/of voor een vrijblijvende offerte (inclusief actieplan).

Neem contact op