e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Publireportage – advertorial: 10 copywriting tips

De perfecte publireportage schrijven? De advertorial die je lezer of doelgroep boeit en beïnvloedt?

Over de betekenis of definitie van een publireportage bestaat discussie. Puristen noemen bedrijfsjournalistiek geen journalistiek maar copywriting, een kwestie van onafhankelijkheid en/of neutraliteit. Maar een commercieel artikel verenigt in de praktijk toch het beste van twee werelden: journalistiek én copywriting.

Een advertorial ziet eruit als een gewoon (redactioneel) artikel maar de doelstelling verschilt. Je wilt niet alleen informeren, maar ook beïnvloeden en overtuigen. Maar dan wel een beetje subtiel, want anders knapt je lezer af.

10 tips voor publireportages of advertorials

1. Informeer jezelf

Lees zoveel mogelijk over je onderwerp. Wees ook kritisch, stel vragen en ga op zoek naar antwoorden.

2. Denk voor je schrijft

Kijk je doelgroep recht in de ogen. Voor wie schrijf je? (Prospects, klanten, personeelsleden …) Welke (re)actie verwacht jij of je werkgever? Je doelgroep en doelstelling bepalen ook de insteek van je artikel.

3. Bepaal je focus

Geen nieuwswaarde? Nog meer denkwerk, want je kunt niet uitpakken met nieuwe cijfers of een nieuw project. Maak de juiste keuzes en bouw een consistent verhaal.

4. Zorg voor een heldere structuur

Bedenk een veelbelovende titel en vat de inhoud samen in de inleiding. Schrijf naar een climax of eindconclusie toe. Structuur is ook leesbaarheid. Schrijf pakkende koppen met korte alinea’s en zorg voor voldoende witruimte.

5. Geef anderen het woord

Quotes (testimonials) bezorgen je tekst afwisseling en zuurstof. Op papier hoef je jezelf niet te beperken tot 15 seconden en dat is een troef die bijvoorbeeld radio niet heeft.

6. Stoffeer je artikel met waardevolle info

Wil je dat ook andere bedrijven intekenen op je unieke aanbod, vertel dan over een eerder project. Wat was de doelstelling en wat is het resultaat? Geen holle reclamepraatjes maar de naakte feiten.

7. Schrijf concreet

Vermijd containerbegrippen (bijv. ‘klantgericht’ of ‘kwalitatief’) en geef nuttige info waar je lezer iets van opsteekt. Cijfers? Zeker, maar met mate. Praktijkvoorbeelden? Hoe meer, hoe liever.

8. Schrijf eenvoudig

Klare taal doet lezen. Knuppel je lezer niet dood met vakjargon, want hij haakt gegarandeerd af. Tenzij het echt niet anders kan. Hangt van je doelgroep af. (Punt 1)

9. Herlees, herlees, herlees

Je eerste versie geschreven? Gun je tekst en jezelf wat rust. Beoordeel je tekst met een klare kijk en wees onverbiddelijk voor je kindje. Kill you darlings. Doe de Elsschotproef: schrap en herschrijf. Tot alles goed zit.

10. Druk je artikel af.

Lees het opnieuw, of laat het lezen door iemand. Drink ondertussen een heerlijke koffie of nip aan een goed glas wijn.

 

Publireportage bestellen?

Wie klaart de klus? Bedrijfsjournalist of copywriter?

Zoek een journalist met commercieel inzicht.

Of nog beter: een copywriter met journalistieke vaardigheden en ervaring. Bingo!

Contacteer mij
Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+Share on LinkedIn
 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen