e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

Eindredactie voor freelancers en doe-het-zelvers

Staalharde garanties op foutloze tekst? Van copywriters verwacht je de perfectie: Duitse degelijkheid, chirurgische precisie. Correct taalgebruik is de basis. Is jouw copywriter onfeilbaar? Helaas, hij is ook maar een mens. Gelukkig verbetert hij zijn flaters voor hij de definitieve versie verstuurt. Gaat hij toch eens de mist in? Weet dan dat een consistente stijl en tonnen overtuigingskracht ook iets waard zijn.

Schrijfbureaus of tekstagentschappen maken van kwaliteitscontrole wel eens hun usp. Iedereen zijn expertise, teamwerk als ultieme troef. De copywriter schrijft, de eindredacteur corrigeert. Twee – of zelfs drie – voor de prijs van één. (Je betaalt er dan ook voor.)

Als freelancer heb je die luxe natuurlijk niet. Hoe omzeil je dan de befaamde blinde vlek? Enkele trucs voor iedereen die meteen correct wil schrijven: journalist, marketingmedewerker, bedrijfsleider, secretaresse … of copywriter.

 

Wat doet een eindredacteur?

Eindredactie gaat over meer dan alleen spelfouten. De eindredacteur kijkt ook naar grammatica, interpunctie en woordgebruik.

Standaardtaal? Voor België of Nederland? Of op veilig spelen? (B + NL)

Je eindredacteur zorgt ook voor uniformiteit (bijv. ‘Je wil’ of ‘Je wilt’) en consistentie (‘Je’ of ‘U’).

Te veel bijzinnen of alleen maar korte zinnen? Dan tovert de einderedacteur je tekst om tot een vloeiend geheel.

 

Eindredactie voor je eigen tekst: de blinde vlek

Je eigen eindredactie doen is moeilijk. De fouten van iemand anders vallen meteen op, die van jezelf pas na meerdere leesbeurten. Elke keer weer ontdek je nieuwe fouten. Waarom? Je bent een beetje woordblind voor je eigen tekst.

In een eerste versie kruipt al je energie in het creatieve proces, het denkwerk. Daarna ga je schrappen en schaven. So far, so good. Maar voor de afwerking heb je een frisse, onbevangen blik nodig. Afstand. En je zit al een half etmaal met je neus op dat scherm.

Pijnlijk voorbeeld? Uitgerekend in een ‘Basiscursus journalistiek schrijven’ slaat de auteur de bal mis:

einderedactie freelancer

 

7 trucs voor je eigen eindredactie

Gelukkig bestaan er trucs om je eigen eindredactie te doen.

1. Hardop lezen

Lees je tekst hardop zodat je hoort wat er fout zit of ontbreekt. Werkt echt. En ook nog eens een prima oefening voor je stembanden. Privacy is natuurlijk aanbevolen.

2. Tekst op ander apparaat lezen

Weg van dat bureau, plof jezelf neer in de zetel. Open daar je tekst op een tablet of smartphone. De schermgrootte wijzigt de weergave en elimineert blinde vlekken. Je ziet dingen waar je eerst over las.

3. Tekst afdrukken

Niet meteen milieuvriendelijk maar wel effectief. We lezen moeilijker op een scherm dan op papier. Eigenlijk scannen we tekst op een monitor. En als we toch van a tot z proberen te lezen, missen we gegarandeerd een letter.

4. Achterstevoren lezen

Van z tot a. Begin met de laatste en eindig met de eerste zin. Voordeel? Je tekst verliest zijn context en je krijgt meer aandacht voor de spelling.

5. Slapen

Nachtrust verricht wonderen. Even de harde schijf in je hoofd resetten en je ziet dingen die je eerder niet zag. Tenzij je lever overuren draait, want alcohol is een slechte inspirator.

6. Tijdsbuffer inplannen

Doe geen eindredactie op de dag waarop je de eerste versie schrijft. Begin op tijd en bouw een buffer in zodat je afstand kunt nemen. Laat je tekst even liggen. Frisse blik, nieuwe verbeteringen.

7. Laten nalezen

Schuif je schrijfsel vlak voor het slapengaan onder de neus van je partner. De gedroomde bedlectuur. Zo’n pareltje over rolbruggen of vochtbestrijding bevordert gegarandeerd je seksleven.

(8. Vergeet truc 7)

Meer trucs? Geef ze mee in de reacties.

Eindredactie uitbesteden?
Tweet about this on TwitterShare on FacebookGoogle+Share on LinkedIn
 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen