e-mail info@frankce.be     telefoon +32 472 92 50 71

5 trucs voor pakkende koppen

Ook last van een informatie-overload? Hoe zorg je er dan voor dat jouw teksten toch gelezen worden? Zeker op het web, waar we klikken en scrollen dat het een lieve lust is.

Het antwoord laat zich al raden, want wat is het eerste wat je hebt gelezen van deze blogpost? Juist ja, de titel. Een pakkende kop bepaalt dus of we verder lezen … of niet. Niet alleen online maar ook in de krant of in een magazine. Als schrijver of copywriter besteed je dus best voldoende aandacht aan je kop.

Geen inspiratie? Dan wacht je beter met publiceren. Anders riskeert je pennenvrucht in de grote vergeetput van het web te belanden.

Titels worden gemiddeld vijf keer meer gelezen dan teksten. Met je kop heb je al 80 cent van je dollar uitgegeven.David Ovilgy

Hoe schrijf je pakkende koppen?

Bestaat er een wondermiddel voor titels die altijd werken? Neen, niet echt. Maar er zijn wel een aantal trucs die je kunt toepassen om succes te boeken.

Opgelet, op sommige trucs staat ook een houdbaarheidsdatum. Behoed jezelf voor clichés en vertrouw op je buikgevoel. En zorg voor afwisseling, zodat je geen format op zich wordt.

1. Begin met een cijfer

Zeker op het net werken cijfers beter dan woorden, vooral in titels. Ah, daarom dus … Copywriters of webredacteurs doen dat met een reden, jawel. Het werkt.

Welk nummer? 3 is a magic number. En 21 ook. Met een nummer van 1 tot 7 win je altijd. Sommige nummers hebben een sterke associatie en leiden de aandacht af. Die vermijd je beter. Voorbeelden? 69, 88, …

2. Kies een aantrekkelijk adjectief

Hemmingway schrapte zoveel mogelijk adjectieven en je copywriter volgt meestal zijn voorbeeld. Behalve in de titel.

Bijvoorbeeld ‘ongelooflijke’, ‘gemakkelijke’, ‘succesvolle’, ‘effectieve’, ‘slimmere’, ‘gratis’, …

Al deze adjectieven hebben 1 ding gemeen: ze benadrukken het voordeel van/voor de lezer.

3. Bedenk een veelbelovend trefwoord

Kies een concreet zelfstandig naamwoord dat een oplossing of verbetering suggereert.

Bijvoorbeeld ‘manieren’, ‘lessen’, ‘ideeën’, ‘geheimen’, ‘feiten’, ‘trucs’, …

Zorg er wel voor dat de vlag de lading dekt. Beloof alleen wat je kunt waarmaken of aanbieden. Anders haakt je lezer af.

4. Gebruik vraagwoorden: ‘wat’, ‘waarom’, ‘wanneer’, ‘hoe’

Als alternatief voor nummers (1), anders lijdt je titel aan overkill.

De woorden ‘wat’, ‘waarom’, ‘wanneer’ en ‘hoe’ wekken nieuwsgierigheid. Ze triggeren. Een subtiele aanval op het reptielenbrein van de mens.

5. Varieer

Schrijven is geen wiskunde. Ga bovenstaande trucs niet consequent toepassen, want op een dag werken ze averechts. (Cfr. nieuwsmakers die van elke facebook-post een vraag maken.) Je voelt je als lezer graag serieus genomen.

Kortom, experimenteer en probeer af en toe eens wat nieuws uit. Zo blijf je geloofwaardig en authentiek in je communicatie.

 

De formule in de praktijk

Met deze formule maak je van elke kop een klikmagneet.

Nummer/vraagwoord + adjectief + trefwoord

Voorbeeld? ‘5 trucs voor pakkende koppen’

Besluit? Mensen willen geen saaie materie lezen in een tijd waarin alles sneller gaat. Ze zoeken opwinding, instant oplossingen. Zeker online.

Denk dus goed na over je titel. Een knappe kop begeestert mensen en verwoordt treffend de inhoud van je artikel.

Geen zin om je hoofd te breken over een knappe kop? (hahaha) Vraag het aan je copywriter.

Koppen die knallen?
 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Gebruik gerust deze HTML tags en andere attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tips voor jouw project?

Vrijblijvend actieplan, gratis audit.

  • Copywriting op maat
  • Paginastructuur (informatie-architectuur)
  • Usability

Actieplan/audit bestellen